MyFitness

5 parema elukvaliteedi saladust

Personaaltreener Siim Tõemets

1) Treening

Mis on treening?

Olgu esimese asjana öeldud, et selle nimekirja järjestik ei ole oluline. Olles ise küll personaaltreener, toon ka treeningu esimese asjana välja. Treening on lai mõiste, kuid me võiks ühiselt mõista selle all igasugust aktiivset tegevust, millele saab progressiivset ülekoormust laadida. Treening eeldab endast ka eesmärki, mille poole püüeldakse enda treeningutega. Vastasel juhul on tegemist lihtsalt harjutamisega.

Miks ei ole sa siiani olnud jätkusuutlik oma treeningutega?

Võimalusi treenimiseks on lõpmata palju. Küll aga võiks see alati olla motiveeriv, miski, mis paneb su silmad särama ja kutsub alati tagasi. Kui sa sellist efekti enda treeningutel ei tähelda, oled tõenäoliselt valinud endale treeningviisi, mis ei ole sinu jaoks jätkusuutlik.Vastutahtmist ennast pea norgus kohalevedades, lööd sa varem või hiljem käega.

Kuidas treenida?

Seega olgu selleks jalutamine, jalgrattaga sõit, suusatamine, jõusaal, brasiilia ju jitsu või mis iganes muu treening, sellel võiks olla eesmärk ja võimalus koormust suurendada. Näiteks jalutamine eesmärgiga ronida enda korterisse 5ndale korrusele ilma, et pea ümber linnukesi tiirlemas näeks. Seega saad sa jalutada sulle sobivas keskkonnas, aeg-ajalt vahemaad või tempot suurendades, muutes maastikupinda (asfaldil palju kergem kõndida kui metsas, kus maastik on ebatasane) jne. Kui eesmärk saab täidetud, tuleks valida uus väljakutse, näiteks progresseeruda jalutamisest jooksmiseni.

Personaaltreener Siim Tõemets

2) Toitumine

Mis on toitumine?

On elualus, üks otsene tingimus mida peame täitma, et tagada jätkusuutlik elu üheskoos vee tarbimise, õhu hingamise ja magamisega. Mida varasemalt tekitame tervisliku suhte enda ja toidu vahel, seda lihtsam on muuta see igapäevaseks harjumuseks. Siinkohal saavad palju ära teha lapsevanemad, lasteaiad ja koolid. Meil on harjumus tegeleda tagajärgedega, see tähendab, et kusagilt on tulnud lüngad sisse tervislikust toitumisest ning ollakse näiteks ülekaalus ja siis soovitakse parendada hetke olukorda, kuna paljudel on meeles millised nad olid  keskkooli lõpus. Seega toitumispõhitõdede järgimine on fundamentaalse tähtsusega, millega peaks algust tegema juba varakult.

Miks on toitumine niivõrd raskesti mõistetav?

“USA elanikud kulutavad igal aastal dieetide peale rohkem raha, kui läheks vaja selleks, et toita ära kõik ülejäänud maailma riikide nälgivad inimesed.”

Selles lauses on rohkem kui üks asi valesti. Esiteks on hakatud ära kasutama seda, et inimesed tegelevad pigem tagajärgedega, mille tulemusel on valminud täiesti eraldi seisev  tööstusharu. See tegeleb dieettoodete ja toidulisandite müügiga- tihtilugu lubades kokku ime tulemusi, mille peale meeleheitel inimesed jooksevad tormi, valides enda arvates „kergema” tee. Veel hullem on asja juures see, kuidas „imetoodet” reklaamitakse inimestele. Ideaalses vormis inimestele makstakse raha, et nad väidaksid enda saavutatud vorm saadi tänu sellele tootele. Edasi antakse kõhulahtisti purk kätte, mille peal seisab „dieet pulber, mis kiirendab sinu seedimist ja aitab sul kuuga 10 kg alla võtta”. Selline asi saab toimuda ainult konsumerismi olemasolu tõttu.

Kuidas õigesti toituda?

“Mitte miski ei motiveeri rohkem, kui sõbranna kes kaotas just 10 kg”

Seega proovi jätta see samm vahele ja asuda koheselt tulemust toovate lahenduste juurde. Tee endale selgeks, kui palju sa päevas tarbid. Selleks kasuta abistavat rakendust, (näiteks myfitnesspal vm) kuhu märkida üles 3-5 päeva jooksul kõik, mis suust sisse läheb ja omab endas kaloreid või pöörduda omaala spetsialisti juurde toitumisnõustaja näol. Kindlasti peaks oskama sind vähemal või rohkemal määral aidata ka personaaltreener või kogenud sõbrad/tuttavad, kellel see tee juba läbitud. Parim kaalukaotuse ja rasvakadu meetod on kaloridefitsiit, selle jaoks peame me päeva jooksul kulutama rohkem energiat kui tarbima. Efekt ei ilmne üleöö, seega olla kannatlik ja järjekindel. Kui oled selgitanud välja enda poolt tarbitud kalorite koguarvu, saad teha järeldused- kuidas edaspidi tarbida, selgitada endale mis asi on taldrikureegel ja kuidas vajadusel hoiduda emotsionaalsest tarbimisest.

Olgugi, et ranged dieedid võivad tuua välkkiiret tulemust, pead sa ka selle dieedi juurde jääma, et vormis püsida. Nii pea kui „lõpetad” dieedi ja naased enda igapäevaste harjumuste juurde, koguneb kaal tagasi. Seetõttu toovad igapäevaselt rakenduses olevad teadlikud toitumisharjumused ka jätkusuutliku tulemuse.

3) Eneseareng

Mis on eneseareng?

Toimub juhuslikult elu elades ja sama moodi võib antud nähtus tekkida ka teadvustatud sihilikul kujul. Näiteks elukestva õppe näol saame ajajooksul aru, et igakuisest palgast oleks mõistlik midagi kõrvale panna. Seda juhuks, kui peaks tekkima üle öö majanduskriis, pandeemiline viiruselevik või katastroof. Seega on toimunud eneseareng, kus oma vigadest on saadud õppetund ja edaspidi enda elus käitutud ennetavalt. Sihilikul kujul enesearengu puhul on aga muusika sulle nõnda sümpaatne, et sa õpid lisaks klaverile ka kitarri mängimise ära.

Miks on eneseareng tähtis?

Mis tahes see sinu tassike teed ka ei oleks, kehtib üks kuldne reegel selle kohta. Kui sa tegeled sellega, mis tõesti su südame kiiremini põksuma paneb, siis sa teed seda suure hoole ja motivatsiooniga. Seega on suur tõenäosus, et varem või hiljem pakub antud tegevus sulle meeldivat hingerahu või igakuist sissetulekut.

Kuidas ennast arendada?

Enesearengut võib rakendada nii füüsilisel kui ka vaimsel tasandil. Mida rohkem ise ennast edasi aitavaid harjumusi me suudame tekitada, seda parem on. Selleks võib olla mediteerimine, jõusaalis raskuste tõstmine, raamatu lugemine, reisimine- kõik, mis teeb sind õnnelikuks. Seega proovi koondada enda aega rohkem nendele tegevustele, selliste tegevuste arvelt mis sind päriselt õnnelikuks ei tee.

4) Uni

Mis on une mõte?

Magades me puhkame ja taastume. Me viibime unes enda elust umbes ühe kolmandiku. Unel on tähtis roll meie igapäevasel elu kvaliteedil, seega tuleb leida neutraalne tasakaal unetundide näol, mis just sulle sobib. Hommikul ärgates ja voodis pikutades või ennast pidevalt sundides edasi magama võime mõtlematult palju aega „raisku” lasta. Samas on ka unepuudusel omad tagajärjed, millega tuleb arvestada.

Miks me magame?

Magamine on meie eluks vajalik tegevus. Magamatus võib viia mitmete erinevate terviseprobleemideni nagu depressioon, Alzheimeri tõbi, ülekaalulisus ja paljud teisedki. Uni rikastab ajus erinevaid funktsioone, kaasarvatud meie oskust õppida, meelde jätta ja teha loogilisi otsuseid.

Kuidas magada?

Täiskasvanud inimene võiks magada ööpäevas umbes 7-9 tundi, lapsed rohkem. Meil võiks olla ühtne režiim, mis kehtib ka nädalavahetustel ning mille raames magame igal ööpäeval 7-9 tundi, et vältida tasapisi tekkivat „unevõlga”. Isegi kui meil jäi üks päev vahele ja järgmisel ööl magame topelt rohkem, ei koorma me seda mida oleme iseendale tekitanud juba eelneval päeval, me kõigest neutraliseerime olukorra. Seda arvesse võttes, tuleb vahel ette ka olukordi, mil ma soovitaks kindlasti viimast võtta hommikutundideni, näiteks- sünnipäev, pulmaöö või kõik võib juhtuda neljapäev parimate sõprade seltsis. Elamus, mis paneb elama on aeg-ajalt väärt unetunde!

5) Positiivsus

Mis on positiivsus kui tunne?

On inimestes erinev. Positiivsus eeldab endas ka teatud õnnetunnet, mille eest vastutab meie kehas peamiselt hormoon nimega serotoniin. See on iga inimese enda biokeemiline süsteem, mis määrab meie õnne ja rahulolu tunde. Raadiomängust auto võites tantsib mõni meist laudadel, teine aga paneb heal juhul lõbusamad sokid jalga selle puhul.

Miks positiivsus on meis erinev?

Iga suurem sündmus mõjutab meid lühiajaliselt, kas siis hea või halva enesetunde poole. Aga mingi aja möödudes me elame selle tunde läbi ja tuju neutraliseerub. Näiteks, vihmase ilmaga pritsis auto sind läbimärjaks, sa vihastud aga nädala pärast sa ehk isegi enam ei mäleta seda olukorda. See neutraalse tunde olemus on inimestel erinev. Kuna see on sisemine tunne, siis mõõdetakse seda subjektiivselt, kuid me saame kaardistada tundeid mingi ulatuse raames palli süsteemis (1-5, 1-10 jne). Mõnel inimesel on see sama neutraalne tuju või tunne 10 palli süsteemis juba eos 5 peal ja mõnel 7-me. Just seetõttu on tihti raske hinnata kellegi positiivsust, kuna meil ei pruugi olla ühtset stardipositsiooni.

Kuidas olla positiivne?

Ole viisakas, naerata ja ära oma liialt suuri ootusi kellegi või millegi suhtes. Vastasel juhul on lihtsalt pettumus suurem. Pühenda aega lähedastele, enesearengule ja puhkusele. Tänapäeval on meie üks suurimaid probleeme oskus ennast lõdvaks lasta. Seega liigu ja armasta. Ümbritse end positiivsete inimestega ja su elu muutub!


 

Sulge

MyFitness uudiskiri

Liitu MyFitnessi uudiskirjaga ja oled alati kursis meie uuemate treeningute, klubi uudiste ja koostööpartnerite heade pakkumistega!

 

Tutvu meie privaatsusteatega.

Sulge

Unustasid salasõna?

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?